top of page

טיפול בכאבי ברכים

טכניקות שונות - טיפול בכאבי גב בהתאמה

כאבים בברכים נפוצים מאוד בקרב האוכלוסיה, אפילו אצל ילדים. הברך היא מפרק גדול ברגל אשר תנועתו העיקרית היא כיפוף השוק אחורה. התנועה לצדדים מאוד מוגבלת ומסיבה זו המפרק מועד "לפורענות" – כל תנועה מחוץ לטווח ה"טבעי" שיוצרת עומס גבוה עלולה לגרום לחבלה במבנים השונים בברך.

תנועות מפרקים "מועדים לפורענות"

למשל, תנועה סיבובית בכיפוף עלולה לפגוע באחד המיניסקוסים (הפנימי או החיצוני). מיניסקוס הוא רקמה סחוסית שתפקידה לשמש כ'בולם זעזועים' במפרק וכן להגן מפני שחיקת העצם.
דוגמא נוספת: תנועה חדה הצידה (מנפילה וכדומה) עלולה לגרום לקרע באחת הרצועות אשר שומרות על יציבות המפרק.
אלה דוגמאות לכאבים בברכים שנובעים מחבלות, פציעות או טראומות. לכן, יכולות להיות נפוצות גם אצל ילדים.
ישנם כאבים כרוניים בברכים שנובעים ממחלות כרוניות כגון אוסטאוארתריטיס (דלקת פרקים בעברית..), אשר גורמת לכאבים משחיקת הסחוסים אשר מגינים על עצם הירך (הפמור) ושל עצם השוק (הטיביה), כתוצאה מהפגיעה בסחוס העצמות 'משפתשפות' אחת בשניה ונוצרת דלקת מכאיבה.

רפואה סינית בעיות מפרקים

אנצל את המאמר הזה על כאבי ברכים בכדי לתת רקע ברפואה סינית בנוגע לבעיות שקשורות במפרקים בכלל.
כשמטופל מתלונן על כאב במפרק, כמו בכל תלונה על כאב אבדוק איזה מסלולים (מרידיאנים) קשורים למיקום הכאב. למשל, אם כואב בצד הפנימי של הברך המרידיאן הראשי הקשור הוא מרידיאן הכבד או מרידיאן הטחול, כלומר אוכל לבחור נקודות דיקור על פני המרידיאנים האלה שמסוגלות להקל על הכאב, בנוסף אבחר נקודות דיקור שקשורות לכאבי ברכים וכן אבדוק איזה איברים קשורים לבעיה (בהתאם למצבו של המטופל).
אם הכאב נובע מבעיית שריר – מתח שרירים גבוה או לחילופין דלדול/חולשת שרירים שפוגעים בפעולת המפרק, האיברים הקשורים הם הטחול והקיבה אשר שולטים ברקמת השרירים בגוף.
אני מדגיש שהתאור הזה הוא הסבר של הרפואה הסינית ולא של הרפואה המערבית הקונבנציונאלית.
אם הבעיה במפרק נובעת מחוסר גמישות של גידים או רצועות, האיבר הרלבנטי הוא הכבד שאחראי על הזנת הגידים והרצועות בדם.
אם הבעיה היא בעיית עצם, אזי האיבר הרלבנטי הוא הכליות.
אבחנה זו נותנת לי כמטפל ארגז כלים רחב מאוד לטפל בבעיה, כאב ברכים במקרה זה, משום שמטרת הטיפול לא תהיה רק להעלים את הכאב (טיפול בנקודה פגועה ומכאיבה שנמצאת על מרידיאן הכבד למשל) אלא טיפול במקור הבעיה.
אם זו בעיית שריר, גידים ורצועות או עצם, אוכל לבחור נקודות דיקור רלבנטיות, טיפול במגע שיתאים (שיאצו, טווינא, מתיחות וכד') או טיפול בצמחים סיניים מתאימים – למשל, מזינים דם של הכבד בהקשר של גידים וברכים.
לרפואה המערבית פרוטוקול טיפול די קבוע בכאבי ברכים: מנוחה, כדורים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, זריקות סטרואידים, ועד לניתוחים, ובמקביל טיפולי פיזיותרפיה.
שווה וכדאי לבדוק ולשלב טיפולים ברפואה סינית.
במהלך השנים נתקלתי המון פעמים באנשים ובילדים (כולל בני היקר) שסבלו מכאבי ברכים והטיפול ברפואה סינית עזר מאוד ובהרבה  מקרים הביא להחלמה מלאה.

במקרה והנכם סובלים מכאב באחד המפרקים, מוזמנים לפנות לקבלת ייעוץ, המלצות או לקבוע טיפול.

bottom of page